Data Driven Digital Out Of Home

De techniek is er klaar voor, jij ook?

Data Driven Digital Out Of Home

Of je het nu data driven, dynamische, dynamic, intelligente of slimme advertenties noemt: de kern blijft hetzelfde. Het betreffen namelijk allemaal advertenties waarvan (een deel van de) inhoud ingevuld en/of afgestemd wordt op basis van beschikbare data. Iedere keer wanneer een DOOH advertentieverzoek verstuurd wordt zal de advertentie dus ingevuld worden op basis van geselecteerde data bronnen waardoor de advertentie daardoor extreem relevant kan zijn voor de passant. Vandaar dat wij ook kiezen voor de term data driven DOOH. Omdat adverteren middels HTML5 ads steeds breder ondersteund wordt binnen de DOOH wereld wordt daarmee ook het adverteren met een data driven advertentie steeds toegankelijker. Het is uiteraard mogelijk om meerdere databronnen binnen 1 DOOH5 advertentie te combineren.

Beschikbare databronnen

De hoeveelheid databronnen die gekoppeld kunnen worden aan een advertentie is bijna eindeloos. Al deze bronnen kunnen als feed gezien worden voor de invulling van je advertentie en als zodoende gebruikt worden. En of die nu van je eigen website komt of via een externe partij: al deze feeds/databronnen gaan via zogenaamde web API’s (Extern linken? Of verder outleggen?). Data bronnen die beschikbaar en koppelbaar zijn: web API’s en info uit het systeem van de webbrowser

Webbrowser als databron

Uit de webbrowser kan je in ieder geval 2 feeds halen: zowel tijd als de datum. Je kan hierbij elk DOOH scherm als een grote webbrowser zien waar dergelijke info uit op te halen is en te verwerken is in je advertentie.

Tijd-afhankelijke invulling

Een andere constante datastroom is de tijd. Deze data kan je zo simpel gebruiken als het weergeven van de actuele tijd. Niet alleen erg relevant voor horloge merken. Denk ook bijvoorbeeld aan restaurants en andere eetgelegenheden of bezorgdiensten. Zo kan je op basis van het tijdstip zorgen dat het juiste type gerecht aangeprijsd wordt in je banners, volledig automatisch dus. Aanbiedingen voor broodjes, smoothies en croissants voor 10:00. Tussen 10:00 en 14:00 lunchgerechten zoals een lekkere salade of een bagel. Tussen 15:00 en 21:00 adverteer je dan lekker voor avondeten, met afwisselend pizza, pasta en lasagne. (licht/donker en thuisbezorgd voorbeeld).

Ook kan deze koppeling gebruikt worden voor targeting, omdat je wellicht weet dat millennials OOH  tussen bepaalde tijden beter te bereiken zijn dan op andere momenten. Op deze andere momenten kan je weer  zorgen dat je ad een andere invulling krijgt die meer matched bij de doelgroep die dan beter bereikbaar is.

Datum-afhankelijke invulling

Door gebruik te maken van datum als datastroom kan je natuurlijk je DOOH5 advertentie lekker actueel maken door bijvoorbeeld de openingstijden van die dag aan te geven. Denk vooral ook aan communicatie die afgestemd is op dat het maandag is of juist vrijdag, met misschien wel een speciale boodschap in het weekend? Of bouw de spanning op door een afteller richting je lancering in te bouwen. Liever de nadruk op de sense of urgency leggen? Geef aan hoeveel dagen een bepaald product of dienst nog beschikbaar zal zijn.

Interesante Data Driven Cases

Extreem actueel met web API koppeling

Data driven adverteren geeft de adverteerder de mogelijkheid om de advertentie extreem actueel te maken door gebruik te maken van realtime data. Zoals gezegd zijn de mogelijkheden ontelbaar. Onderstaande opties schetsen echter een mooie beeld van de mogelijkheden om web-API’s aan je advertentie te koppelen. Zo kan je helemaal up-to-date zijn met je DOOH campagne en daardoor meer opvallen:

Weersafhankelijk targeting

Op basis van de koppeling met een weer-API kan ingespeeld worden op een aantal weersomstandigheden. Denk aan advertenties die alleen boven, of juist onder, een bepaalde temperatuur getoond worden. Als kledingmerk kan je bijvoorbeeld onder de 10℃ adverteren voor winterjassen en mutsen, tussen de 10℃ en 20℃ voor zomerjassen en petten en boven de 20℃ voor zwembroeken en zonnebrand. Ook regen kan een trigger zijn voor het vertonen van een advertentie bij programmatic campagnes (meer hierover is hier (Linken naar Responsive Pagina) te vinden) of juist voor een aanpassing binnen de advertentie (linken/invoegen van onze DOOH case voor Inside Out pf juist een aantal snippits pakken van die met mooi weer en met regen). Zelfs luchtvochtigheid kan de bepalende factor zijn zoals bij de campagne van Luxaflex voor hordeuren om muggen buiten te houden. Extreem relevant bij een hoge luchtvochtigheid omdat muggen hier nou eenmaal van houden (is case van MobPro, weet nog niet of we hier naar moeten linken).

Locatie-afhankelijke call-to-action

Dit kan zo simpel zijn als het aanpassen van je tekst. Waarbij een DOOH ad in Eindhoven zal starten met Hé Eindhoven…. en die in Rotterdam logischerwijs zal starten met Hé Rotterdam…. Maar je kan ook verder denken: wanneer we weten waar een scherm staat kan zelfs de route naar de dichtstbijzijnde winkel getoond worden. De link fysiek DOOH scherm kan dan zelfs naar online getrokken worden als deze route ook nog eens via QR-code over te nemen is op de mobiele telefoon, zoals uitgelegd wordt bij Interactieve DOOH (linken naar deze pagina).

Invulling naar valuta/aandelen-koers

Ben je een handelaar in aandelen, crypto currency of beleggingen? Zorg dan dat deze real-time in je ad terugkomt en laat zien dat jullie er bovenop zitten. Zo voorkom je gedateerde advertenties in een wereld waar up-to-date zijn cruciaal is. Je kan zelfs de grootste dalers/stijgers laten zien of het contrast met gisteren of vorige week.

Koppeling met social kanalen, #’s en recensies

Betrek het publiek bij je ad een maak een koppeling met je socials, recensies of de # die je in het leven roept of extreem relevant is voor jouw campagne. Deze kunnen weergegeven worden in de DOOH5 ad. Op deze manier kan elke vertoning op een DOOH5 scherm uniek zijn met een invulling verzorgd door je eigen fanbase. Vergeet ook vooral niet online API’s zoals Google Natural Language te linken, zo zorg je dat er zeker één filter zit op de content die op de DOOH schermen vertoond worde. Nog steeds een beetje huiverig om zomaar in te tappen op alle recensie platformen? Maak dan gewoon de keuze voor een selectie van platformen.

Koppeling met verkeersdata

files, opstoppingen of juist vrij baan

Koppeling met sport uitslagen/scores

Koppeling met eigen website

Wanneer je feeds vanuit je eigen website beschikbaar maakt gaat er al helemaal een wereld voor je open! Knal die real-time inventory in je ad en laat zien dat er nog maar 4 beschikbaar zijn online (en dat je anders naar een fysieke winkel moet lopen + meteen adres + QR-code geven). Wanneer je kortingen op je website verandert kunnen deze automatisch ook aangepast worden in je DOOH5 ad. Je kan ook nieuwe producten toevoegen of producten die niet meer beschikbaar zijn eruit halen en zelfs instellen dat er een streep door een product gaat dat moet meer beschikbaar is met de boodschap dat dit product uitverkocht is. Of laat juist zien hoeveel mensen al gebruik hebben gemaakt van je diensten of hoeveel websitebezoekers je per dag krijgt. Ook kan je de meest actuele vacatures in een DOOH5 ad gooien met meteen een QR code naar de betreffende vacature. Adverteer je als TV zender? Zorg dat het actuele programma van die dag mooi zichtbaar is in je DOOH5 ad. Als uitgever zou je actuele nieuwsberichten en artikelen dynamische kunnen highlighten. Omdat deze feed ingesteld is hoef je hier niet meer naar om te kijken en gebeurt dit gewoon automatisch en zo structureel als je zelf wil.

Multi Data Out Of Home

Onder Data Driven leggen we al een aantal verschillende mogelijkheden uit voor het gebruik van real time data in een Digital Out Of Home uiting. Dit is mogelijk door verschillende databronnen als feed voor de inhoud van een DOOH advertentie te gebruiken. Dit is in het overgrote deel van de gevallen een DOOH5 uiting omdat een dergelijke opzet mogelijk is wanneer HTML5 toegepast kan worden. Bij een DOOH5 ad ben je niet gebonden aan het gebruik van 1 verschillende databron en kan er dus naar hartelust gecombineerd worden. Het mooie is dat veel exploitanten hier ook de meerwaarde van inzien!

Waarom combineren?

Waarom kiezen als je verschillende databronnen kan combineren? Een combinatie van verschillende feeds werkt soms veel sterker dan wanneer feeds afzonderlijk gebruikt worden. Hieronder een aantal redenen:

Relevantie verhogen

Door verschillende databronnen te combineren binnen 1 advertentie heb je als adverteerder de mogelijkheid om op meerdere manieren relevant te zijn voor de doelgroep. De doelgroep zal zich immers beter begrepen of geholpen voelen wanneer een advertentie op meerdere vlakken relevant is. Denk aan iets simpels als een advertentie met een boodschap die afgestemd is op de locatie, de actuele tijd en de datum; “Hé Utrecht, morgen (dinsdag) gaat de nieuwe collectie van Scotch & Soda online in de verkoop. Nog 9 uur en 21 minuten”. 

Interessanter maken

Je kan in een advertentie voor bijvoorbeeld crypto currency real time koersen vertonen die een actueel beeld geven van de koersen op dit moment. Tegelijkertijd kan je in je ad de grootste stijgers/dalers laten zien van de afgelopen week. 2 Verschillende inhoudelijk feeds die gecombineerd een advertentie een stuk interessanter kunnen maken dan alleen de boodschap dat crypto currency verkrijgbaar is bij partij X.

Data Driven DOOH is mogelijk door:

DSlab is jouw partner in
DOOH5 creatie ontwikkeling!

Advies aanvragen.

DOOH5.nl is een initiatief van:

Blijf op de hoogte.

DOOH5.nl is een initiatief van: