Responsive Digital Out Of Home

Helemaal responsive toch?

Responsive Out Of Home

In het DOOH landschap zien we een hoop verschillende afmetingen en verhoudingen van de advertentie schermen. Dit betekend dat er een hoop unieke schermen zijn om mooie (unieke) campagnes op te draaien. Hier komt echter ook een uitdaging bij om de hoek kijken: veel verschillende schermen betekent ook de noodzaak van veel verschillende passende creatives/ads. Wanneer DOOH schermen HTML5 ondersteunen (DOOH5 (linken naar pagina over)  schermen dus) is deze uitdaging mooi te tackelen met responsive ads! 

Wat is een responsive ad

Een responsive ad betekent een schaalbare advertentie voor ieder scherm in elke gekozen verhouding. Deze advertentie zal zich automatisch aanpassen aan het scherm waar deze op getoond moet worden. Vooral interessant bij erg grote (programmatic?) campagnes op veel verschillende schermen waarbij je de consistentie wil waarborgen.

Programmatic campaigns

Achtergrond Programmatic

Technische ontwikkelingen aan de DSP en SSP zijde van DOOH advertising hebben het mogelijk gemaakt om een programmatic DOOH campagne te draaien, net zoals bij online display advertising. Voor de duidelijkheid: DSP staat voor Demand Side Platform en SSP voor Sell Side Platform. De namen verraden natuurlijk al voor een groot deel de functie. Een DSP is namelijk de technologie die je als adverteerder kan gebruiken om advertentieruimte in te kopen, zoals Platform161, OutMoove en MobPro. Een SSP is de technologie partij die gebruikt wordt voor het verkopen van advertentieruimte, een voorbeeld hiervan is Broadsign.

Bij een programmatic DOOH campagne heeft de adverteerder simpelweg de vrijheid om te bepalen wanneer haar advertentie getoond moet worden op schermen die aangesloten en beschikbaar zijn. Dit alles zonder directe tussenkomst van de exploitant. Zo kan o.a. zelfs geadverteerd worden op schermen van verschillende exploitanten binnen dezelfde campagne en kan een campagne daardoor erg breed uitgezet worden. 

Wanneer responsive?

Wanneer schermen van (veel) verschillende afmetingen en verhoudingen onderdeel uitmaken van een programmatic campagne, kan je er voor kiezen om voor elk afwijkend scherm een nieuwe ad te maken. Bij een paar schermen is dit een slimme keuze. Bij veel verschillende verhoudingen kan dit echter erg onhandig zijn en raden wij een responsive ad aan. Met een responsive ad kan je er namelijk voor zorgen dat op elk scherm een passende advertentie getoond wordt die dus automatisch schaalt. Dit kan de adverteerder een hoop tijd, moeite en problemen besparen bij het inboeken en draaien van de campagne.

Interessante Responsive Cases

We hebben helaas geen cases kunnen vinden.

Voor de pioniers!

Een responsive ad kan daarnaast ook erg goed gebruikt worden bij een programmatic campagne die alleen getoond wordt wanneer aan bepaalde voorwaarden voldaan is. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een advertentie die alleen geserveerd wordt op basis van het weer: wanneer het regent, sneeuwt of juist boven een aantal graden is (hebben we hier al een voorbeeld van? Zo ja zeker een afbeelding van laten zien, wellicht dat dit een mooie case is?). Wanneer je voor een dergelijke campagne een responsive advertentie gebruikt die ook Data Driven DOOH (Linken naar deze pagina) of zelfs Multi Data DOOH (link naar deze pagina) elementen bevat krijg je echt ultiem relevante ads op het perfecte moment. Een dergelijk ad zal veel impact maken tegen een zo interessant mogelijk campagnebudget omdat je heel selectief inkoopt.

Responsive DOOH is mogelijk door:

DSlab is jouw partner in
DOOH5 creatie ontwikkeling!

Advies aanvragen.

DOOH5.nl is een initiatief van:

Blijf op de hoogte.

DOOH5.nl is een initiatief van: