Augmented Reality (AR) Digital Out Of Home

Augmented subkop

Augmented Out Of Home

De eerste Augmented Reality (AR) vertoning op een DOOH scherm dateert alweer van 2009. Deze creatie was genaamd The Hand From Above (link naar filmpje wellicht plaatsen? https://vimeo.com/7042266) met een voor die tijd extreem innovatieve toepassing van AR. Sindsdien is de toepassing van AR binnen het DOOH landschap alleen maar toegenomen, en niet alleen in deze sector: we kennen bijvoorbeeld allemaal Pokemon Go, de AR-filters van Snapchat en ook TikTok is flinke stappen aan het zetten. TikTok wil zelfs AR advertenties mogelijk maken, zou cool zijn om deze ook door te vertalen naar Augmented DOOH toch?! Maar waar staat Augmented Reality nou eigenlijk voor en wat kan je er als merk DOOH mee doen?

Wat is Augmented Reality (AR)?

De Nederlandse vertaling van Augmented Reality vertelt ons al een hoop: Aangepaste Realiteit. Het is simpelweg een aangepaste weergave van de realiteit die gebaseerd is op live beelden. AR kan dan ook gezien worden als een techniek of methode waarbij digitale beelden over de werkelijkheid heen weergegeven worden om zo een aangepaste realiteit te creëren. Het gebruik van HTML5 in Augmented DOOH ads kan de implementatie een stuk makkelijker, meer meetbaar en daarmee effectiever maken. Door de technologische ontwikkelingen nemen de mogelijkheden alsmaar toe maar lijkt een algemene definitie vooralsnog niet te bestaan. 

Wat kan je als merk met AR doen?

Voor de kenners: zo ver als in de film-klassieker Minority Report zijn we nog lang niet. De DOOH advertentiemogelijkheden in deze film zitten nog op een level waar we nog niet aan kunnen tippen…. en waarschijnlijk ook niet aan willen tippen. Maar vrees niet: er blijven nog heel veel vette en unieke mogelijkheden over waarmee je flinke impact kan maken waarmee je awareness doelen kan verpulveren. AR in de marketing kan je zien als een mogelijkheid om je doelgroep op een ander (hoger) level te betrekken bij je merk. Engagement to the max dus!

AR op basis van interactie

Passanten kunnen een AR laag/actie starten door simpelweg de interactie met het scherm aan te gaan. De toepassingen hiervoor zijn eindeloos en door het interactieve karakter bepaald de passant dus of hij/zij gebruik wil maken van de service.

We hebben hier een erg mooi voorbeeld van gemaakt zodat je in mogelijkheden kan denken: een mockup voor Charlie Temple (linken naar https://dev.dooh5.nl/augmented-reality/augmented-reality-en-motion-tracking-voor-live-preview-bril/). Zij bieden op hun website namelijk al de mogelijkheid om brillen digitaal te passen met behulp van de webscam en 3D een motion tracked AR model van de bril. Dit concept kan erg mooi doorvertaald kan worden naar DOOH schermen in de openbare ruimte! Voeg QR-codes toe aan de brillen met een eventuele korting en trek je doelgroep meteen van offline naar online. Laat ze landen op een matchende landingspagina ga meteen voor de verkoop en gebruik de data voor retargeting campagnes online. 

Vergroot je winkelvloer drastisch en laat mensen al op straat kennis maken met je product of dienst! Zelfs als je geen fysieke winkelvloer hebt.

AR op constante basis

In aanvulling op AR op basis van interactie kan je als adverteerder ook gaan voor AR op constante basis. De AR laag zal dan automatisch zichtbaar zijn. In het geval van de mockup voor Charlie Temple zullen ALLE passanten een bril op krijgen en zichzelf kunnen bewonderen op het DOOH scherm. Dit trekt natuurlijk extreem de aandacht. 

Hetzelfde concept is natuurlijk erg breed inzetbaar, ook voor AR op basis van interactie. Denk bijvoorbeeld aan kleding, sieraden, schoenen en zelfs make-up als AR laag. Zie het zo: als het online kan dan is de kans groot dat het DOOH ook kan door te werken met HTML5 en daarmee met een DOOH5 creatie. Nieuw kapsel? Check! Nieuwe pet? Check! Je hoeft je echter niet te beperken tot consumenten artikelen en diensten, je kan mensen ook bepaalde (traditionele) klederdracht virtueel aanmeten om reclame te maken voor die toffe nieuwe tentoonstelling of theatervoorstelling.

Ga viraal

Een AR campagne die DOOH ingezet wordt is alles behalve alledaags. Mits juist ingezet kan dit een echte eyecatcher zijn waardoor de online deelbaarheid van de campagne extreem vergroot kan worden. Ga bijvoorbeeld op de foto met de hoofdpersoon van die nieuwe film. Of wat dacht je van een selfie met je favoriete sporthelden en heldinnen en vier het kampioenschap mee door de schaal mee omhoog te houden. Of wordt de hoofdrolspeler in een short story. Dit is een kleine greep uit de mogelijkheden, waarbij natuurlijk goed gegekeken moet worden naar wat matched bij waar het merk voor staat.

De (online) deelbaarheid kan perfect gefaciliteerd worden door een QR code te gebruiken in de DOOH ad. Zo kunnen beelden via een landingspagina mooi gedeeld worden met vrienden of jezelf. Zo kan je de levensduur, omvang en impact van de campagne extreem vergroten en daarmee met een (op het eerste gezicht) kleine campagne een miljoenenpubliek bereiken en gigantische impact maken.

Combi met mobile

Telefoons kunnen tegenwoordig perfect ingezet worden om vanuit het DOOH scherm een AR laag over de werkelijkheid te leggen, zichtbaar op het telefoonscherm uiteraard. Op deze manier kan een DOOH scherm letterlijk tot leven gebracht worden. Op deze manier kan je als merk virtueel zelfs de hele omgeving van het DOOH scherm claimen en naar je hand zetten.

Recente Augmented Cases

Zaken waar we rekening mee moeten houden

AR wordt nog niet breed ingezet middels DOOH advertising en moet goed doordacht worden. Hieronder een aantal zaken waar je als adverteerder rekening mee moet houden bij de ontwikkeling van de DOOH ad voor je campagne:

Ontwikkelingen

Zoals al eerder aangegeven nemen de mogelijkheden alsmaar toe en is het AR landschap nog flink in ontwikkeling. Zowel op software als op hardware gebied. Met de mogelijkheden die hierboven beschreven zijn proberen we constant up to date te zijn en staan we tegelijkertijd altijd open voor het bespreken van nieuwe technieken en invalshoeken waardoor de mogelijkheden voor iedereen toenemen.

Regelgeving

Omdat live beelden altijd een belangrijke factor spelen bij AR zal ook altijd rekening gehouden moeten worden met de regelgeving. Op het vlak van regelgeving kan immers flink wat veranderen met het oog op privacy wetgeving en het daarmee samenhangend gebruik van camera’s voor live beelden. Niemand heeft ooit gezegd dat innovatie makkelijk is toch ?! 🙂

Uitvoering

Bij de ontwikkeling van de ad moet goed nagedacht worden over een aantal zaken die de kwaliteit van de uitvoering bepalen. Bij een DOOH ad met AR moet bijvoorbeeld gekeken worden naar de omgeving om de kwaliteit en relevantie van de campagne zo hoog mogelijk te maken. Denk aan zaken als lichtinval, het weer, de seizoenen en zelfs aan verbouwingen aan de omgeving. Denk ook aan het voorkomen van onveilige situaties, waar zet je de ad wel in en waar niet. Maar denk ook aan de flawless uitvoering en ga niet te gehaast te werk.

Augmented DOOH is mogelijk door:

We hebben helaas geen exploitanten kunnen vinden...

DSlab is jouw partner in
DOOH5 creatie ontwikkeling!

Advies aanvragen.

DOOH5.nl is een initiatief van:

Blijf op de hoogte.

DOOH5.nl is een initiatief van: